Opravdu můžete přibrat ze stresu? Příčinou nemusí být jen sladkosti a přejídání

0
319

Máte pocit, že vaše hmotnost kolísá, když máte hodně stresu? Nemusí to být jen zdání! Stres a přírůstek hmotnosti spolu souvisí. Čím nabíráte zbytečně kila navíc?

Také máte po stresové situaci chuť na sladké?
Stres skutečně vyvolává nárůst hmotnosti, a to několika způsoby. Kdykoliv jste ve stresu, vaše tělo se dostává do bojového režimu. Uvolní hormon adrenalin, který pomáhá zahnat vnímanou hrozbu. Do krve se uvolní cukr, aby tělo získalo energii na zvládnutí stresové situace.

Když se vám vyčerpá adrenalin a klesne hladina cukru v krvi, zaúřadoval hormon kortizol, který vám poskytne více energie na další řešení hrozby. Jenže kortizol stimuluje uvolňování inzulínu. Výsledkem je touha po sladkém a obecně chuť do jídla. Tomuto se laicky říká zajídat stres. A samozřejmě, čím více zajídáme, tím více tloustneme.

FOTOGALERIE
Můžete přibírat kvůli stresu?
Zdroj: iStockphoto
Stres ovlivňuje hormony hladu a zvyšuje chuť k jídlu
Kortizol kromě toho, že zvyšuje chuť k jídlu, také zpomaluje metabolismus. To znamená, že spálíte méně kalorií než obvykle.

Hormony leptin a grelin vysílají do mozku signály, které určují, zda se cítíte hladoví. Kortizol zvyšuje jejich hladiny, takže reálně budete cítit větší hlad. Další mínus je, že tělo ve stresu nespaluje tuky – naopak, zásoby si chrání a spaluje to, co chceme nejméně – svaly.

Stresující momenty vedou k dalšímu nezdravému chování, jehož výsledkem je přibírání:

emoční jedení
Mnozí považují jídlo za způsob, kterým uklidní těžké emoce. Je to kvůli příjemnému pocitu, který získáváme z konzumace chutných vysokokalorických jídel. Prostě – když jsme ve stresu nebo když prožíváme velké emocionální vypětí, hledáme způsoby, jak cítit potěšení. Emocionální jedení však může vést k nezdravým stravovacím návykům. Kromě výběru nezdravých jídel se přidává noční jedení, které vede k tloustnutí.

Další věc – když potřebujete zahnat stres jídlem, určitě se nepostavíte k hrnci a neuvaříte si zeleninovou dobrotu. Naopak, zastavíte se při prvním stánku s fastfoodovým občerstvením. V takových momentech je ideální mít po ruce připravenou mísu očištěné zeleniny a sáhnout po ní.

přejídání
Nárazové přejídání je porucha, při které sníte neobvykle velké množství jídla najednou, abyste zvládli negativní emoce. Navíc, lidé, kteří se přejídají, mohou také cítit vinu a hanbu za své chování nebo mají pocit, že to nemají pod kontrolou. Nadměrné jedení neovlivňuje jen hmotnost, ale má také škodlivé účinky na duševní zdraví. Určitě se vyplatí vyhledat odbornou pomoc.

Pití většího množství alkoholu
Dalším způsobem zahánění stresu je pití alkoholických nápojů. Alkohol způsobuje uvolnění hormonu štěstí – dopaminu. Ale funguje to jen krátkodobě.

I když alkohol má počáteční uklidňující účinek, má také stimulační účinek, který způsobuje úzkost a ovlivňuje kvalitu našeho spánku, což vede ke špatným pocitům a tloustnutí. Mnozí pijáci jedí méně výživná jídla, a zejména v pozdních nočních hodinách, což opět může časem vést k tloustnutí. Nemluvě o tom, že alkohol je sám o sobě velmi kalorický.

vynechávání jídel
Ačkoliv vynechávání jídel samo o sobě nezpůsobuje zvýšení přírůstku hmotnosti, může k němu vést. Vynechání jídla totiž způsobí, že se později v průběhu dne budete horší rozhodovat o výživě a obvykle sníte více potravin, i méně zdravých, kvůli intenzivnímu pocitu hladu.

FOTOGALERIE
Můžete přibírat kvůli stresu?
Zdroj: iStockphoto
cvičíte méně
I když vynechání nebo omezení cvičení automaticky nemusí vést k přírůstku hmotnosti, vede však k dalším stresovým faktorům, které mají vliv na hladinu hormonů a další aspekty vašeho zdraví. Hubnutí je ve skutečnosti spíše o výživě jako o cvičení. Cvičení je však velmi důležité pro zdraví kardiovaskulárního systému a pro budování svalů a zdravé kosti.

málo spánku
Pokud nemáte dostatek kvalitního spánku, mění se uvolňování všech druhů hormonů, které mají vliv na hmotnost. Pravděpodobně také nebudete mít dostatek energie na cvičení a přípravu zdravého domácího jídla.

Podtrženo a sečteny: Pokud máte zkušenosti s některými ze zmíněných stavů, je nejvyšší čas najít způsob, jak se zbavit stresu. Ideální by ho bylo téměř úplně odbourat, tak zvažte změnu práce nebo si dopřejte pauzu. Na ventilaci stresu výborně funguje tanec, cvičení, debata s kamarádkami, příjemný víkend ve dvojici … Možností je nepočítaně, pokud nic nefunguje, pomůže vám zkušený terapeut.